ders benim açımdan keyifli gidiyor. enerji hiç fena değil. ben biraz daha az konuşur ve siz de biraz daha fazla konuşursanız daha da keyifli olacak. bugünkü yerleşim planı da bence iyi oldu. böyle devam edelim.... bir sıra daha eklenebilir gibi geldi, sayı bu olacaksa gerek de olmayabilir bir yandan.
bugünkü dersin ilk kısmı özellikle keyifliydi. süreyi aşınca ve ara vermeyince keyif azalıyor, buna dikkat etmeye çalışıcam bundan sonra. başladıktan sonra 60. dakikada bir ara vermek önemli. bugün de 15 dakika gecikmeli başladık, bu süreyi de aşağı çekmeye çalışalım.
onun dışında sunuşlarla ilgili derste vurgulamaya çalıştığım bir kaç konuyu tekrar ifade edicem. öncelikle sunuşu metne boğmanıza gerek yok. somut örnek vermek daha akılda kalıcı olacağı için bugünkü sunuşlar üzerinden gidicem. beirut'la ilgili makale örneğin şu 3 tane alıntı üzerinden anlatılabilirdi. (genelde de makalelerde 3'ü geçmez çok iyi cümle... bazen bir tane çıkar, bazen 2... çok nadir belki 4-5 cümle çıkabilir)
onun dışında sunuşlarla ilgili derste vurgulamaya çalıştığım bir kaç konuyu tekrar ifade edicem. öncelikle sunuşu metne boğmanıza gerek yok. somut örnek vermek daha akılda kalıcı olacağı için bugünkü sunuşlar üzerinden gidicem. beirut'la ilgili makale örneğin şu 3 tane alıntı üzerinden anlatılabilirdi. (genelde de makalelerde 3'ü geçmez çok iyi cümle... bazen bir tane çıkar, bazen 2... çok nadir belki 4-5 cümle çıkabilir)
slayt 01:
The company behind the project says they have complied with the law and are set to inject vital investment and hundreds of jobs into Lebanon’s bruised economy.slayt 02:
slayt 03:Beirut = a house without a living room
If we create a war against this project, which has all the legal documents and all the legal permissions and permits and decisions, what’s the message we’re sending to the investor? ‘
bir alıntı seçiyorsanız, bunun üzerinden bir şey anlatmanız gerek. bir amacı olmalı. slayt 01'deki amaç mesela şirketin yasalara uygun hareket ediyoruz söylemine dikkat çekmek. buradan yasal olan her zaman adil ve hakça olur mu tartışması açmak mümkün. aynı zamanda klasik "ama bir sürü yeni iş yaratıyoruz" söylemi var gene burada. sırf bu cümle üzerinden bıraksak bir ders gider tartışmaya.slayt 02 Beirut'un kamusal alanların kullanımı üzerinden durumunu inanılmaz güzel ifade eden bir cümle. gene üzerine muhabbet etmeye, tartışma yapmaya müsait bir cümle. slayt 03, ki derste buna giremeye zaman kalmadı, siyasilerin, kamu otoritesinin söylemini yansıtan ve sadece Lübnan'a özgü olmayan, buradaki ve aslında dünyanın her yerindeki kamu otoritesinin ve bürokrasisinin bu tarz yatırımları meşrulaştırmak için kullandıkları bir söylem. bu da gene üzerine uzun uzun konuşabileceğimiz bir malzeme.
son sunuşta öne çıkabilecek a) önemli sayısal veriler var b) önemli cümleler var...
slayt 04
Britain in the last 40 years:
- 10% of the area of Britain has left public ownership
- this equals to ~%50 of the total public land
slayt 05:
If today the government could take one single action that would do more than any other to help arrest the intensification of Britain’s housing crisis, halting the sale of public land would be
tekrar olucak: bu alıntıları koyup salt aynen okumak, ingilizce olarak ya da türkçe olarak, değil istenen. arada okunabilir aynen güzel cümleler. ama önemli olan yorumlamak. bu alıntıları iki şekilde de kullanabilirsiniz: a) akış içerisinde yerleştirebilirsiniz. b) hikayeyi anlattıktan sonra vurgulamak istediğim iki konu var ya da bu makalede bana göre öne çıkan iki konu var diyip bunları açabilir ve üzerine konuşabilirsiniz, hep beraber konuşabiliriz. tartışma sorusu dediğimiz şeyi mümkün olduğunca alıntılar üzerinden yapmaya çalışmak iyi bir taktik bence.
bunun dışında bağlamı anlayabilmemize olanak sağlacak her türlü görsel ya da görsel işitsel malzemeyi kullanabilirsiniz. Beyrut sunuşunda örneğin harita üzerinden denizle ilişkisini görmemiz iyiydi, uzun kıyıyı görmemiz iyiydi. ama daha iyi bir harita seçilebilirdi. beyruta daha yakında bakılabilirdi. sadece beyrut ve çevresinin oldugu yakınlaşmış bir harita. sonrasında ikinci bir haritada daha da yakınlaşarak makalede bahsi geçen 2 ya da 3 kumsalın olduğu yerler işaretlenebilirdi ve her bir kumsalın nasıl bir yer olduğunu anlamamıza olanak sağlayacak fotoğraflar ya da kısa videolar akabilirdi burada. beirut sunuşu üzerinden gidersek, hariri ailesinden bahsediyor makale, bu ailenin ilişkileri, önemi vs. üzerine kısa bir bilgilendirme olabilirdi. solidere firmasından bahsediyor, bu firma çok önemli beyrut için. bu firma hakkında ilgi çekici bilgiler verilebilirdi. bu özelleştirmelere karşı toplumsal hareketlerden bahsedildi, bununla ilgili görseller, videolar, bilgilendirmeler yapılabilirdi. makale tek başına bana göre oldukça ilginç bir makale. ama içinde yer alan anahtar kelimelerden giderek çok daha ilginç bir sunuşa dönüşebilirdi. zaten dikkatli bir şekilde okuyan birinin merak edeceği konular bu bahsettiklerim. onların peşine düşmesi gerek sunuş yapanların. makalenin yayınlandığı tarihten bugüne kadar ne olmuş da bunun (merak edilmesi gerekenlerin) bir parçası.
biçime tekrar dönersek... ifadeyi eksiltmeden kullanabileceğiniz mümkün olan en kısa metni kullanın. yani gereksiz detayları çıkarın (yukardaki örnekleri baz alabilirsiniz). ve mümkün olan en büyük fontu kullanın. font seçimi de önemli, süslü, kıvrımlı fontlar yerine düz, okunabilirliği yüksek fontlar seçin. görsellerde de vermek istediğiniz mesajı, hikayeyi en iyi ifade eden görselleri seçin. önemli olan hikayenin geçtiği bağlamı gözümüzde canlandırabilmemiz. bazen, çoğu zaman harita ve fotoğraflar buna yardımcı olur. bazı sunuşlarda haritaya gerek olmayabilir, başka görsel malzemeler bize bağlamı anlatabilir.
sunuş yapanlar bu makalelerde anlatılan hikayede öne çıkan bir ya da iki kavramı da net bir şekilde belirtirlerse, tahtaya yazabileceğimiz ve dolayısıyla cebimize atabileceğimiz en az bir kavram çıkarsa iyi olur. bu önemli bir konu.
onun dışında derse fiziksel katılım (devam) önemli. sağdaki linkten izleyebilirsiniz devam durumunuzu. ama aktif katılım da önemli. derse katılan ve katılmayan öğrenci arasında ciddi bir ayrım yaptığımı, bu açıdan çok ayrımcı biri olduğumu fark edebileceğiniz kadar zaman geçirdik 2 dönemdir.
son olarak ders keyifli gidiyor. proje yükleriniz artınca ilerleyen haftalarda bu ritmi devam ettirebilir miyiz görücez. böyle devam etmesini umalım...
sunuş yapanlar bu makalelerde anlatılan hikayede öne çıkan bir ya da iki kavramı da net bir şekilde belirtirlerse, tahtaya yazabileceğimiz ve dolayısıyla cebimize atabileceğimiz en az bir kavram çıkarsa iyi olur. bu önemli bir konu.
onun dışında derse fiziksel katılım (devam) önemli. sağdaki linkten izleyebilirsiniz devam durumunuzu. ama aktif katılım da önemli. derse katılan ve katılmayan öğrenci arasında ciddi bir ayrım yaptığımı, bu açıdan çok ayrımcı biri olduğumu fark edebileceğiniz kadar zaman geçirdik 2 dönemdir.
son olarak ders keyifli gidiyor. proje yükleriniz artınca ilerleyen haftalarda bu ritmi devam ettirebilir miyiz görücez. böyle devam etmesini umalım...
No comments:
Post a Comment